SAK Pohjanmaa – liikenneyhteyksiä ei saa heikentää /SAK Österbotten - trafikanslutningar får inte försämras

10.6.2020

SAK Pohjanmaa edustaa kymmeniä tuhansia SAK:n alaisten ammattiliittojen työntekijöitä Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla sekä Etelä-Pohjamaalla ja on siten alueen suurin työmarkkinajärjestöllinen kannanottaja. Alueellamme on asukaslukuun suhteutettuna paljon vientiteollisuutta. Nämä vientiteollisuuden työpaikat ovat tälle alueelle perustettu siinä uskossa ja sillä lupauksella, että täällä on hyvin toimivat liikenneyhteydet. Ilman näitä hyviä liikenneyhteyksiä olisi moni vientiteollisuuden työpaikka, sekä sitä tukevan palvelusektorin työpaikka jäänyt syntymättä.


Vientiteollisuuden työpaikat ovat aina syntyneet, ja tulevat tulevaisuudessakin syntymään juuri sinne, missä infrastruktuurin kaikki osaset, eli lentokentät, tiet, satamat, rautatiet, sähköverkot, sekä myös koulutettu työvoima kohtaavat toisensa. Jos tästä kokonaisuudesta viedään pienet alueelliset lentokentät, kärsivät siitä ensimmäisenä kansainvälisen vientiteollisuuden työpaikat. Jos kansainvälinen vientiteollisuus kärsii, sen jälkeen kärsivät myös palvelusektorin työpaikat. Seuraava kärsijä onkin sitten koko Suomalaisen hyvinvointivaltion rahoituspohja, sekä kaikki kansalaiset lapsista eläkeläisiin.


Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, ja Etelä-Pohjanmaan vientiteollisuuden työpaikkojen pohjaa ei saa lähteä murentamaan heikentämällä alueellista lentoliikennettä, sillä nämä työpaikat eivät enää palaa, jo ne kerran tästä syystä menetetään.


SAK Pohjanmaan aluetoimikunnan kokous 9.6.2020 vaatii, että Suomen alueellinen lentoliikenne on mahdollisimman nopeasti palautettava vähintäänkin entiselle tasolleen. Vientiteollisuuden työpaikkojen näkökulmasta Suomessa ei ole tällä hetkellä olemassa korvaavaa vaihtoehtoa maan sisäiselle lentoliikenteelle keskipitkillä, tai pitkillä etäisyyksillä.


SAK Pohjanmaan aluetoimikunta.

 

SAK Ostrobothnia representerar tiotusentals anställda i SAK: s fackföreningar i Österbotten, Centrala Österbotten och södra Österbotten och är därmed regionens största arbetsmarknadsupport. I vår region finns det mycket exportindustri i förhållande till befolkningen. Dessa jobb inom exportindustrin har etablerats inom detta område i tron ​​och lovande att det finns väl fungerande transportförbindelser här. Utan dessa goda transportförbindelser skulle många jobb inom exportindustrin och inom tjänstesektorn som stöder den inte ha skapats.


Jobb inom exportindustrin har alltid skapats, och kommer att fortsätta att skapas exakt där alla delar av infrastrukturen, dvs flygplatser, vägar, hamnar, järnvägar, elnät, såväl som den kvalificerade arbetskraften, möts. Om små regionala flygplatser exporteras från denna enhet kommer jobb i den internationella exportindustrin att bli de första som drabbas. Om den internationella exportindustrin lider, kommer också jobb inom tjänstesektorn att drabbas. Nästa offer är den finansiella basen för hela den finska välfärdsstaten, liksom alla medborgare från barn till pensionärer.


Exportbasen för Österbotten, Centrala Österbotten och Södra Österbotten får inte raderas genom att den regionala lufttrafiken försvagas, eftersom dessa jobb inte längre kommer att återvända, de kommer en gång att gå förlorade av detta skäl.


SAK Ostrobothnia Regionkommitténs möte den 9 juni 2020 kräver att Finlands regionala flygtrafik ska återställas till åtminstone sin tidigare nivå så snart som möjligt. Med tanke på arbetstillfällen inom exportindustrin finns det för närvarande inget ersättningsalternativ till inrikes lufttransporter i Finland på medellång eller lång avstånd.


SAK Ostrobothnia Regional Council.